זה היה ללא ספק המשחק המקדים הארוך ביותר בעולם האופנה: מאז הודיעה מעצבת האופנה פיבי פילו על פרישתה מבית האופנה סלין בשנת 2018 עם קולקציה מרהיבה שהוצגה בשבוע האופנה בפריז בחודש מרץ באותה שנה, עיני כולם היו נשואות לצעד הבא שלה, שהוכרז לפני כשנתיים. בשנת 2021 הודיעה פילו כי היא צפויה להשיק מותג אופנה בבעלותה ובתמיכת תאגיד היוקרה LVMH (שמחזיק גם בבית האופנה סלין, שבו עבדה במשך עשור), והיום (ב') אחר הצהריים, ה-30 באוקטובר, הושק המותג החדש שיימכר אונליין לטובת עדת המעריצות של המעצבת, The Philophiles, שצפוי להחזיר את פילו בת ה-50 לצמרת מעצבות האופנה המשפיעות של התקופה. עובדה, לדף המותג באינסטגרם היו כ-300 אלף עוקבים עוד בטרם הוצגה בו תמונת קמפיין אחת או פריט לבוש למכירה. אפילו אוויר הן היו קונות ממנה.
הקהל הישראלי ישמח לראות בעמוד הבית של המותג החדש פנים מוכרות: הדוגמנית הישראלית שרון גניש שמובילה עם דוגמניות ודוגמנים נוספים את הקמפיין של בית האופנה. בימים אלו, פנים של דוגמנית ישראלית מובילה קמפיין, הם לא פחות מניצחון קטן.
גניש, 40, התפרסמה בתחילת המילניום כשהובילה את קמפיין האופנה הבינלאומי של ורסאצ'ה. הערב היא מספרת ל-ynet כי בשנתיים האחרונות שמרה בסוד על הצילומים, שנערכו לאחרונה בסטודיו של פילו בלונדון. "לפני שנתיים הסוכן שלי מניו יורק הציע לי להצטלם, ואני מודה שלא ידעתי מי המעצבת. היה קאסטינג מאוד גדול (באתר המותג מופיעים שלל דוגמניות ודוגמנים, א"י) ובמשך ארבעה חודשים הייתי בהמתנה לתשובה".
"הצילומים היו בסטודיו של פיבי פילו, עם צוות קטן והסכם סודיות שעליו הוחתמתי", היא מוסיפה. "היא מאוד התלהבה מהסיפור האישי שלי, דוגמנית שהיא גם אם לשישה ילדים. היה כיף מאוד לעבוד איתה. היא אדם עם רגליים על הקרקע שמדבר איתך בגובה העיניים. אישה פשוטה מאוד אבל גם גאונה! הבגדים שלה מדויקים ברמה פרפקציוניסטית. שנתיים עבדנו יחד על הקמפיין ואני מאוד מרוצה מהתוצאה. אני חושבת שהמותג החדש שהיא הקימה יעשה מהפכה גדולה בעולם האופנה".
מאז התפרסמה בתחילת שנות האלפיים כדוגמנית אנונימית שכבשה את עולם האופנה הבינלאומי בסערה, הקמפיין החדש לפיבי פילו מסמן את הקאמבק של גניש. "אני מאוד אוהבת לדגמן, ואני מאוד אשמח לחזור לעבוד", היא אומרת. "אני תמיד חושבת שזה היה פספוס גדול שלא המשכתי לדגמן בצעירותי, אבל עשיתי מה שהייתי צריכה לעשות, וחלמתי להקים משפחה גדולה. אבל עכשיו הילדים גדלו ואני יותר פנויה. אני חושבת שעוד לא אמרתי את ה-Say האחרון שלי כדוגמנית".
הצצה בפריטי המותג החדשים מעלה זכרונות טובים מפילו של פעם. על אף המחירים הגבוהים כיאה למותג יוקרה, תוכלו למצוא במותג החדש סדרה של מכנסיים ארוכים מצמר בגזרה רחבה, שרשרת מוזהבת עם הכיתוב Mum, חולצות אוברסייז נשפכות, תיקי אוברסייז מעור וזמש, סריגים פריכים עם צווארוני גולף, מעילי צמר ארוכים בצבעי זית, כחול ושחור, וז'קטים מחוספסים מעור עם כתפיים משוננות. כל אלה מרכיבים מלתחה לאישה המודרנית, שזקוקה למלתחה מגוונת ליום ולערב.
השקת המותג של פילו לא מצביעה רק על מהלך עיצובי בשדה האופנה, היא גם מציפה מחדש את סוגיית מקומן של מעצבות נשים בבתי היוקרה הבולטים. רק החודש, לדוגמה, קמה מחאה על רקע מינוי מעצבי אופנה גברים, צעירים ואנונימיים לבתי אופנה מובילים כמו אלכסנדר מקווין וגוצ'י, שמצטרפים לחבריהם במותגים בוטגה ונטה, סן לורן, אלאיה ואחרים – כולם גברים, כולם לבנים, כולם מערביים. בתוך כך, בשבוע השני של אוקטובר הודיעו בבית האופנה קלואה – שבו עשתה פילו את צעדיה הראשונים – כי מי שתחליף את המעצבת גבריאלה הרסט בתפקיד היא המעצבת הגרמנייה צ'מנה קמלי, עד לאחרונה מנהלת קו ה-ready to wear לנשים בבית האופנה סן לורן תחת שרביטו של המנהל האמנותי אנתוני וקארלו.
פילו (50) נולדה בפריז וגדלה בפרברי לונדון. בשנת 1996, פחות משנה לאחר סיום לימודיה במחלקה לאופנה בסנטרל סנט מרטינס, הוזמנה לעבוד בקלואה תחת עינה הפקוחה של סטלה מקרטני, ששימשה אז כמנהלת האמנותית של המותג. עם עזיבתה של האחרונה, מונתה פילו למעצבת הראשית, תקופה בת ארבע שנים שבה המשיכה את כתב היד של המותג: פריטי לבוש נשיים, רומנטיים וחושניים, חזון שאותו שימרו והרחיבו מעצבי המותג במהלך שנותיו, ביניהם קרל לגרפלד ומרטין סיטבון. בזמנה גם הושק הליין הצעיר See By Chloe, שנתן מענה לקהל של נשים צעירות.
את המותג עזבה בשנת 2005 במטרה לגדל את בתה הבכורה, החלטה פוסט-פמיניסטית בעידן שבו נשים נדרשו להוכיח את עצמן בעולם קרייריסטי ותחרותי. ההחלטה "האמיצה" של פילו, שיש מי שיראו בה צעד טבעי ואנושי, הובילה לשקט תעשייתי מכיוונה במשך שלוש שנים. "אמרתי לעצמי שזה בסדר להיות אמא ולקחת פסק זמן. זה נורמלי", הסבירה בריאיון לגרדיאן הבריטי. מהלך דומה עשתה פילו גם בשנת 2012 כשהיא כבר בתפקיד המנהלת האמנותית של סלין, אז הודיע בית האופנה כי יקיים פרזנטציה במקום תצוגת אופנה מאחר שפילו הייתה בהיריון מתקדם.
את השפעתה הגדולה עשתה פילו בבית האופנה סלין, שבו שימשה כמנהלת אמנותית לאורך עשור, עד לעזיבתה במרץ 2018. זה היה המקום שבו ביססה את כתב היד העיצובי שלה, שילוב בין חומרי גלם איכותיים לעיצובים אינטלקטואליים. היא הציגה שם שמלות ערב בגזרות מתוחכמות לצד תיקי נשיאה מלבניים מעור בצבעוניות קולור-בלוק עם לוגו בית האופנה, שהפכו לאייקוניים.
שורה של מעריצים הדהדו את סגנונה למרחקים. הבולט מביניהם היה המוזיקאי קניה ווסט, אורח קבע בתצוגות המותג, שבשנת 2010 שר את השורה And my chick in that new Phoebe Philo בשיר Dark Fantasy שבפתח אלבומו אשר יצא באותה שנה. זה המשיך לאיסוף ולבישה של בגדי המותג, לרבות הפעם המפורסמת שבה עלה על במת פסטיבל קואצ'לה ב-2011 לבוש חולצת משי מקולקציית אביב-קיץ 2011 של סלין.
בחירתו של תאגיד היוקרה LVMH להשקיע במותג היא בראש ובראשונה הבעת אמון בשפה העיצובית של פילו, אבל גם בכוח המכירה שהיא מביאה עמה. בתקופתה בבית האופנה הגדילה פילו את מכירותיו של סלין (שהיה עד אז מותג צרפתי אלגנטי ומנומנם לנשים עשירות) מ-200 מיליון אירו ל-700 מיליון אירו בשנה, כך לפי הערכות של גורמים בעולם האופנה.
על חשיבותה בסלין העיד, בין השאר, חשבון אינסטגרם בשם Old Celine שנפתח לאחר עזיבתה את המותג והוקדש לעבודתה עם כמעט 400 אלף עוקבים, בעוד מחיר פריטים מיד שנייה בעיצובה עלה בכ-30 אחוז מאז פרישתה. ימים יגידו אם יהיה כאן סיפור הצלחה כמו זה של טום פורד, שלאחר עזיבתו את גוצ'י וסן לורן הקים אימפריית קוסמטיקה, בישום והלבשה.